Από πλήθος αρχαιολογικών στοιχείων και από τα βιβλία των : Διοσκουρίδη, Θεόφραστου κ.α, μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε γενικά ποια βότανα χρησιμοποιούνταν στα αρχαία μαντεία.
Να αναφέρουμε αρχικά δυο ισχυρά παραισθησιογόνα βότανα που χρησιμοποιούνταν οι ιδιοτητές τους με σκόπο να επιφέρουν προφητικές κρίσεις :
Τον στρύχνο και τον υοσκύαμο. Ο υοσκύαμος είναι ένα θανατηφόρο δηλητήριο σε περίπτωση που δεν χρησιμοποιηθεί με σύνεση, αλλά φαίνεται να έχει ήπιες υπνωτικές ιδιότητες. Το ίδιο επικίνδυνος είναι και ο στρύχνος.
Μαθαίνουμε από τον Πλίνιο πως άλλο ναρκωτικό που χρησιμοποιούνταν στα αρχαία μαντεία ήταν ο ελλέβορος.
Επίσης ο Διοσκουρίδης και ο Θεόφραστος μας δίνουν αρκετές πληροφορίες και για τις επιδράσεις του ράμνου.
Ένα παρακάτω απόσπασμα για την χρήση των ναρκωτικών ουσίων στα αρχαία μαντεία, μας λέει:
"...Οι σοφοί γιοί του Ασκληπιού δεν θα ασχολούνταν ποτέ με αυτό το σκέλος της επιστήμης, αν δεν ήταν ο Ασκληπιος, ο γιός του Απόλλωνα και, σαν γιοί Αυτού υιοθέτησαν και καταπιάστηκαν με τη χρήση διάφορων ναρκωτικών ουσιών σε διαφορετικές ασθένεις, σύμφωνα με τους χρησμούς τελευταίου...
Γιατί ... οι άνθρωποι δίχως τους οιωνούς της προφητικής σοφίας δεν θα τολμούσαν ποτέ να ασχοληθούν με βότανα, που ενώ είναι θανάσιμα δηλητήρια, από την άλλη σώζουν ζωές..."
(Φιλόστρατος, Τα εις τον Τυανέα Απολλώνιον, βιβλίο ΙΙΙ).
Σημειωτέον, όπως φαίνεται όσον αφορά τα αρχαία μαντεία γινόνταν εκτεταμένη χρήση της οπιούχας παπαρούνας, κοτάξτε π.χ, τι κρατά στο ένα της χέρι η θέα στην παρακάτω εικόνα.
Eικόνα στραγιδόλιθου
Δαχτυλίδι του 1500π.Χ, από την Μινωική Κρήτη, παρατηρούμε ότι αναπαριστά την θεα να κάθεται κάτω από το δέντρο με το ένα της χέρι της κρατά τις κωδίες και με το άλλο το στήθος της.
Ακόμη και στο μαντείο των Δελφών στη νέα του θέση στην περιοχή Πυθώ και όχι στην αρχική που ήταν αρκετά χιλιόμετρα πάνω στο βουνό στη τοποθεσία Λυκώρεια. Ανακαλύφθηκε ότι "υπήρχε" ρηγματώδες κοίτασμα, όπου έβγαζε αναθυμιάσεις αιθυλενίου. Το αιθυλένιο δημιουργεί ήπιες ναρκωτικές επιδράσεις. Έτσι το αέριο αυτό μπορούσε να προκαλέσει στην Πυθία ένα είδους προφητικού οίστρου.
Βιβλιογραφία
Διοσκουρίδης, Πεδάνιος ο Αναβάρζου, περί ύλης ιατρικής.
Θεόφραστος, Περί φυτών ιστορίας.
Πλίνιος, Φυσική ιστορία.
Φιλόστρατος, Τα εις τον Τυανέα Απολλώνιον, βιβλίο ΙΙΙ.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου